Bereikt de koperprijs in 2030 een apotheose?

David Einhorn van Greenlight Capital windt er geen doekjes om tijdens het jaarlijkse ‘Sohn Investment Coference’ in New York. In zijn presentatie van acht minuten bespreekt hij de ontwikkeling van de koper prijs. Die kent één richting: omhoog.

David start met sheets over bekende elektrische automerken als Tesla, Lucid, Xpeng en Rivium. Daarna gaat hij verder met de meer traditionele automerken, onder andere Mercedes, BMW en Volkswagen.

Al deze merken zetten vol in op de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Er moeten immers klimaatdoelen worden gehaald. En voor het opladen van al die voertuigen is nu eenmaal stroom nodig. Het ligt het meest voor de hand om die op te wekken met wind- en zonne-energie, maar ook waterkracht. Verder zijn er kabels nodig voor de geleiding en batterijen voor de opslag.

Volgens Elon Musk wordt het stroomgebruik zelfs verdrievoudigd wanneer we volledig elektrisch gaan rijden en onze woningen verwarmen. (bron: Tesla Q1 presentatie, beschikbaar op https://ir.tesla.com)

Een bijkomend gevolg van deze ontwikkelingen is dat de behoefte aan koper enorm gaat toenemen. Een elektrisch voertuig bevat ruim viermaal zoveel koper als traditionele voertuigen. Verder zijn er grote hoeveelheden van dit metaal nodig voor het opwekken van wind- en zonne-energie. Denk aan corrosie-bescherming van windmolens. Maar ook aan zeekabels voor het transport naar de opslag op het land. En de energie-omvormers voor het opwekken van zonne-energie zitten eveneens vol met koper.

Om in die enorme toename van de koperbehoefte te kunnen voorzien, moet de mijnproductie verhoogd worden. Maar het duurt drie jaar om een bestaande mijn verder uit te bouwen. Het ontwikkelen van een nieuwe mijn kost zelfs acht jaar.

Daarnaast is een grotere capaciteit nodig voor het recyclen van afgedankt koper. Recycling is belangrijk, mede vanwege het milieu. Probleem hierbij is dat er nu niet genoeg koperschroot beschikbaar is om in de behoefte te kunnen voorzien. Analisten van Goldman Sachs voorspellen al in de periode van 2023-2030 enorme tekorten voor fabrieken. De verwachte koper prijs in 2025 is dan ook 15.000 dollar (12.500 euro) per ton. Dat betekent een stijging van maar liefst 52% ten opzichte van de huidige prijs. En dat komt bovenop de ruim 30% die koper al is gestegen in 2021. (Bron: Goldman Sachs commodities research. Copper is the new oil. 13 april 2021.)

Voor beperking van de koperbehoefte lijkt vervanging door aluminium een goede oplossing. Dat werkt tenslotte ook prima als geleiding, is ruim beschikbaar in de aarde als bauxiet en dus vele malen goedkoper dan koper. Maar die vlieger gaat helaas niet op. De potentiële belasting op de uitstoot van koolstof is 100 dollar per ton. Dit heeft bij aluminium veel meer invloed op de kostprijs dan bij koper. Daardoor prijst aluminium zichzelf in feite uit de markt. Want als gevolg van de klimaatdoelstellingen worden de meer vervuilende industrieën zwaarder belast, om duurzame productie te kunnen ondersteunen. Kortom: voor koper lijkt er een periode aan te komen met vooral hoge pieken.

(Bron verslag: Sohn Investment  Conference, David Einhorn, Mei 2021)

Terug