Krommenhoek Metals schaalt op met nieuwe Scania P360 6×2*4

Breda – Krommenhoek Metals met vestigingen in Rotterdam en IJsland nam enige tijd terug een nieuwe Scania P360 in gebruik. De truck wordt ingezet bij het verzamelen van restmetalen. Het 6×2*4 voertuig met gestuurde en hefbare naloopas bevalt zo goed, dat KH inmiddels overweegt een tweede identieke truck te kopen.

KH Metals staat voor Schroothandel Krommenhoek Metals. Het bedrijf heeft het inzamelen en verwerken van oud ijzer en oude metalen opgewaardeerd tot een volwaardige, professionele dienstverlening door heel Nederland. “Wij gaan voor langdurige relaties met onze klanten die wij zoveel mogelijk willen ontzorgen”, vertelt Ron den Ouden operationeel manager bij Krommenhoek Metals. “Wij kopen oude metalen in en restmateriaal uit met name de verspanende industrie. Daarvoor zetten we verschillende soorten voertuigen in. En één daarvan was al jaren een Scania P260 4×2. Die was zeker niet versleten. Maar wel nog euro 5 en dat werd wat lastig binnen milieuzones en op de Maasvlakte.”

Vandaar dat het voertuig nu vervangen is door een nieuwe Scania P van de huidige generatie. “We kiezen voor Scania vanwege het comfort voor de chauffeur. Daarbij letten we op veiligheid en bijvoorbeeld het feit dat Scania standaard aslastindicatie heeft. En dat is in het schroot wel een belangrijk hulpmiddel. Verder telt ook het contact met de dealer. Samen hebben we de bedrijfsvoering rond het voertuig weer eens onder de loep genomen. Want er is altijd iets te verbeteren en de wens van de vaste chauffeur telt daarbij zeker mee .

“Ten eerste wilden we meer kunnen vervoeren. Daarom is de laadbak langer en hoger. Nu kunnen we bijvoorbeeld palletboxen driehoog laden. Dat geeft veel efficiëntie want bijvoorbeeld restmateriaal van aluminium verspaning is wel volumineus maar weegt weinig. Daarbij, de vorige truck kwam niet verder dan 9,5 ton laadvermogen. De nieuwe heeft met zijn naloopas 15 ton. Ook dat geeft ruimte. Dat we vanwege deze opschaling voor een sterkere motor kozen, mag duidelijk zijn. De chauffeur heeft nu de beschikking over 360 pk. Die komen uit het Scania 9 liter SCR-only blok. Gekoppeld aan de Opticruisebak is hij daar heel gelukkig mee. Ik moet zeggen dat het hele concept zo goed bevalt, dat we nu sterk overwegen om er nóg een naast te kopen.”

De laadbak is naar eigen ontwerp gemaakt bij Stenis in Rotterdam. Hij is aan drie zijden gesloten en heeft aan één kant een schuifzeil. “Dat is in de praktijk heel efficiënt gebleken. Niet alleen hebben sommige van onze klanten nog wel eens lange lading. Maar ook werkt het gewoon sneller en makkelijker als je niet alles vanaf de achterkant hoeft te laden. Natuurlijk gebeurt dat wel en hebben we op verzoek van de chauffeur er nu zelfs een zwaardere laadklep opgezet. En ook een trapje.”

De nieuwe verlengde dagcabine met de normale dakhoogte biedt de chauffeur veel ruimte. “En het zicht rondom is heel goed. En de nieuwe LED koplampen geven heel mooi licht. Daarnaast roemt de chauffeur het in- en uitstap comfort,” vertelt Ron. “Dat was bij de vorige natuurlijk al in orde, maar is bij deze generatie minstens net zo goed. En nu is er ook ruimte voor een koelkastje.

Bij Krommenhoek Metals gaat een bakwagen van dit type zeker acht tot negen jaar mee. “Wij rijden niet zo heel veel kilometers en de belasting van onze bakwagens is heel anders dan bijvoorbeeld die van onze haakarmvoertuigen. Die krijgen veel meer voor de kiezen bij het laden en lossen en vanwege de vele PTO-uren. Vandaar dat we onze Scania bakwagen niet hebben ingeruild. Die hebben we verscheept naar onze vestiging op IJsland. Daar rijdt hij nu voornamelijk losse palletboxen voor onze klanten aldaar.

Voor meer informatie:
Nico van der Klugt, Press & Corporate Communications Officer
Phone: + 31 (0)76 5254 000
Mobile: + 31 (0)651 587 664
E-mail: nico.van.der.klugt@scania.com

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 4.000 medewerkers verdeeld over de fabrieken in Zwolle en Meppel en 40 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd ca. 50.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2019 bedroeg de netto-omzet SEK 152,4 miljard en was de nettowinst SEK 17,4 miljard. Voor meer informatie: www.scania.nl.

Terug